Montagehandleiding - Haak/oog aan plafond bevestigen

Dit is de knutsel dhz afdeling van Samenswingen! Hier kun je ideeën opdoen of juist anderen inspireren. Stief en ik hebben wat tips and tricks voor je geschreven om je playroom net effe wat spannender te maken! Zelfs als je twee linkerhanden hebt dan leren we je gewoon klussen! Verander Ikea meubeltjes, span een touw, maak een oog voor je sling in je woonkamer of timmer je eigen Andreas kruis. Led verlichting? Kom dr maar in, can we fix this? Sure!
Lezen kun je zonder registratie, wanneer je wilt reageren is registratie kosteloos natuurlijk...
Plaats reactie
Ray
Site Admin

Montagehandleiding - Haak/oog aan plafond bevestigen

Bericht door Ray »

Hard is beter
Wanneer je plafond van beton of hout is, dan is het vaak mogelijk daar gewicht aan te hangen. Wanneer je plafond te zwak is dan zal het neerstorten. Overtuig je er dus goed van wat voor type plafond je hebt. Je kunt dit uittesten door even met je knokkels te kloppen. Harde materialen geven meer tic geluid en zachte materialen vaak toc geluiden. Boren kun je dus het beste in harde materialen welk onderdeel van de constructie zijn. Dat zijn dus dikke houten hanebalken van bv zolders in puntdakhuizen, draagmuren en betonnen plafonds in Vinexwoningen. Alles aan plaatmateriaal wat daar weer aan gemonteerd is is vaak zwakker. Probeer dus een stevige ondergrond te vinden!

Blijf hier weg van
Leidingen in je betonplafond, er kunnen meerdere soorten leidingen door je plafond lopen (electra/CV/water/gas/afvoer) en je kunt van buitenaf niet zien waar de leidingen lopen. Gebruik het liefst een leidingdetector van de Action ofzo.
Gebruik je gezond verstand en boor liever niet als er een ruimte, zoals een badkamer/keuken/technische ruimte, boven zit. De kans op complexe leidingen is dan groot.

Check je knoppen
Wanneer je echt een beginner bent en zojuist naar de schuur bent gerend om je boormachine te pakken dan vraag ik je eerst even naar je meterkast te lopen, en bij je stoppenkast te bekijken onder welke stroomgroep jouw boor-object valt. Schakel deze maar vast uit en controleer of daar de lamp niet ook echt meer aan kan. Stroom om te boren haal je evt uit een andere kamer als het stopcontact het daar dan ook niet doet.
Daarna bekijk je de gaskraan eens (deze is altijd geel gemarkeerd), sluit en open hem eens.
Tenslotte zoek je de watermeter op en de waterhoofdkraan is de rode knop daarnaast. Draai hem eens helemaal dicht en weer open. (vinden de rubbertjes fijn, kalkaanslag).

Aansprakelijkheid
Dit is een doe het zelf gids. Je bent zelf verantwoordelijk voor je eigen schade als het misgaat. Ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn maar iets kan verkeerd begrepen worden en dat kan tot schade leiden. Wanneer je een vraag hebt dan kun je deze stellen en zal ik je helpen, maar je blijft te allen tijde zelf geheel aansprakelijk.

Welke maat boor heb ik nodig?
Hoe dik je boor moet zijn, is afhankelijk van de bout die je in het plafond wilt bevestigen.

Bij beton of steen boor je precies de dikte van je plug en kun je kiezen uit een plastic plug of metalen Keilboutplug. Ik werk zelf altijd met keilbouten omdat deze heel sterk zijn. Een nadeel is dat als je de keilbout wilt verwijderen deze zo muurvast zit zodat je hem er niet meer uit krijgt. Voor Plastic pluggen raad ik het merk Fischer aan, verkijgbaar bij de Action. (Plastic schijnt een zwakheid te hebben dus een keilbout is geadviseerd door @lwdstel666. Waarvan akte).

Bij hout boor je iets dunner dan de houtdraad die op de bout zit. Een mooi trucje is dat je je losse boortje precies achter de bout houdt en met 1 oog erlangs kijkt. De boor moet dunner zijn dan de houtdraad en ongeveer zo dik als de schacht. (anders zou de bout uit het gat vallen). je kunt ook de formule: maat x 0.8 toepassen als je dat beter schikt.

Tip:Je kunt als test een stukje resthout pakken en daar een proefgat in boren. Nu kun je zien of jouw bout goed zal hechten.

Welke boormachine is het best voor jouw klus?
Je hebt grofweg 3 soorten boormachines: Accuboor, Klopboor en Hamerboor(SDS).
------------------------------
Afbeelding
De accumachine heet ook wel schroefboormachine en is qua kracht het minst sterk ten opzichte van 220 volt machines. Een gat in steen boren is mogelijk, maar niet aan te raden. Doordat deze machientjes op een lager toerental draaien heb je iets meer kans op scheefgang. Boren of schroeven in hout lukt vaak wel goed. Beton boren kan niet.
-------------------------------
Afbeelding
De ouderwetse 'Skil' klopboormachine is geschikt voor hout en steen en heeft een soort kartelmechanisme om de steen stuk te trillen. Wanneer je een kiezel tegenkomt in zo'n steen dan brandt je boortje weg. Het apparaat maakt veel herrie en komt moeilijk vooruit in betonnen woningen.
Doordat de snelheid hoog is kun je strakker boren, dat wel.
-------------------------------
Afbeelding
De moderne Hammer boormachine heeft een verbeterd klopmechanisme en meer kracht. Deze kan alleen boortjes gebruiken die er in geklikt worden met een SDS systeem. Voor hout is deze boor minder geschikt maar voor steen en beton is het een fijn apparaat. Ze zijn er ook met accu vandaag de dag. Check je Action filiaal.
De truc met deze machines is dat je niet te veel kracht zet en de boor het hameren laat doen. Dus een lichte druk is voldoende en als de boor echt niet verder wil dan zit je op een ijzeren bewapenings staaf die in het beton mee ingegoten is. Probeer het dan een paar centimeter verderop.

Aan de slag!
Als je overtuigd bent dat je goed zit ga je een gat boren op de plek die je hebt uitgekozen. Bekijk de lengte van de plug
of houtbout en houd deze naast je boortje, doe een stukje plakband om je boortje om aan te geven hoe diep je wilt boren.
Houd de boormachine recht (neem een beetje afstand en kijk of je boortje een hoek van 90 graden maakt tov van het te boren object en houd de boor absoluut STIL tijdens het boren, zodat je echt een tunneltje boort ipv een wokkelgat. Houd tijdens het boren een stofzuiger onder het gat, of laat je hierbij helpen. Het boort zoveel relaxter met je handen vrij.

Wanneer je ongeveer 5 cm diep zit en nog steeds weerstand voelt dan zit je goed, schiet je boor al snel door in een holle ruimte, dan moet je een andere plek kiezen. Wanneer ik het vertrouw, dan boor ik in 1 keer de maat die ik wil hebben, anders boor ik met een dun boortje voor. Als ik namelijk doorschiet, dan is mijn mislukte gat niet zo groot, en ook nog netjes terug dicht te smeren...

Afbeelding
Tip:Dit zijn zgn 'broodjes' deze zitten in nieuwbouw prefab huizen, zoals je ziet is doorschieten met je boor dan geen indicatie dat je in een zwak punt boort. Ik heb wel eens een kabel getrokken door van twee kanten schuin naar elkaar toe te boren. je maakt dan gebruik van het kanaal. Maar goed, dat was weer een ander project...
Je ziet ook goed dat je enorm je best moet doen om een leiding te raken, die liggen tenslotte aan de bovenzijde van de betonplaat in de dekvloer...

Nu het gat er in zit, kun je de plastic plug erin schuiven en de bout er in draaien. Heb je nog niet diep genoeg geboord? Dan kun je de plug er weer eenvoudig uit krijgen door de bout een klein beetje in de plastic plug te draaien, en zodoende de bout-met-plug eruit te trekken. Bij een keilbout niet testen maar meten, die zit gelijk vast namelijk...houd als vuistregel aan dat je een centimeter dieper boort dan je plug en na het boren zuig je het gat nog eens extra uit. Hierbij kun je gelijk ook zien of je fijn boorstof of gruis hebt. Bij gruis klemt je plug niet goed en zul je wellicht op zoek moeten naar een beter plek.

Nu het gat goed is kun je de bout zover mogelijk in de plug of hout draaien, maar houd rekening met het laatste stukje, om de richting van het oog goed te zetten voor je ophangmateriaal. De bevestiging moet daarna stevig zijn, ga er maar eens voorzichtig aan hangen. Je kunt er ook een zware last aan hangen, om te kijken hoe cool jouw bout het doet.

Wanneer je maar 1 gat kunt boren en toch met twee aparte ophangpunten uit wilt komen kun je via ebay zoeken op 'Metal Triangle Frame For Spring Swing Sling'. Je krijgt dan voor 25 euro dit:
Afbeelding

Tip: Om je mooie nieuwe ophangpunt te maskeren voor nieuwsgierige verjaardagsbezoekers, kun je er een mooie hangplant aan hangen...je kunt ook een rookmelder kopen waar je het binnenwerk uit sloopt, maak een sleuf aan de achterkant en klem hem zo om je haak heen.

The2OfUsZw

Re: Montagehandleiding - Haak/oog aan plafond bevestigen

Bericht door The2OfUsZw »

Dit forum en lange slapeloze warme nachten heeft mij getriggert om toch zelf maar eens bezig te gaan. En ik had wat twijfel over wat mijn vrouw er van zou vinden, maar die heeft net als ik: er komt niemand anders in onze slaapkamer die het niet mag zien. Dus binnenkort ga ik in de vier hoeken (twee keer betonnen draagmuur, twee keer de buitenmuur) een paar flinke keilbouten met ring monteren. Dat geeft heel wat bdsm mogelijkheden en zelfs ruimte voor de elders veel gebruikte swing :mrgreen:

Ray
Site Admin

Bericht door Ray »

Nou The2OfUsZw, je zit lekker met die stevige muren, daar kun je zelfs een electrische lier aan bevestigen. Haha, ik zie het al voor me :lol:

Hier drie ogen op rij, ik boorde ze in de v-sleuf die tussen die vinex betonplaten zit. Dat smeert makkelijk dicht als je je kamer verandert of verhuist. De buitenste ogen hebben een touw met aan het uiteinde beenstraps met klittenband. Dan worden haar benen goed uitgespreid en wil ze graag geplaagd worden. Het middelste oog heeft een touw wat naar beneden hangt, dit is voor mijn stabiliteit bij wat moeilijkere standjes( 1 been in de lucht en 1 arm los), en wanneer zij bovenop zit kan ze zich omhoogtrekken en heerlijk hard laten vallen. hmmmm.
Hier wat beelden!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

lwdstel666

Bericht door lwdstel666 »

Tip, gebruik keilbouten in plaats van plastic pluggen, plastic pluggen kunnen bij trekkracht wel eens los gaan zitten aangezien het plastic kan gaan vervloeien bij trekkracht.

Gelfling

Bericht door Gelfling »

Hallo allemaal! Op mijn zoektocht naar een oplossing voor mijn loveswing project, kwam ik ook dit topic tegen.
Bedankt voor de heldere uitleg en tips!
Ik wil jullie graag meenemen in mijn project, wellicht dat het anderen nog op ideeën brengt.

Basis: een stevige leren schommel, opgehangen aan touw, waarbij de touwen uit elkaar gehouden worden door een stevige ronde stok (zoals hangstoelen ook hebben). De schommel wordt op 2 punten opgehangen met schommelveren voor extra comfort.

De totale kosten tot nu toe staan op € 282,68

Als het allemaal klaar is, post ik hier nog een foto van het eindresultaat. Kan even duren voordat ik alles binnen heb, dat is niet volgende week klaar.

Afbeelding

Ray
Site Admin

Bericht door Ray »

Hoi @Gelfling en welkom op onze klus afdeling! Je ontwerp klinkt goed, het is lekker licht en met ingenieus spanwerk kun je mooie resultaten behalen. Ik ben er zeker benieuwd naar.

Zelf ben ik met iets soortgelijks bezig, alleen zit het wat anders in elkaar. Een gedeelte is al af maar ik moet het wat verkleinen. Ik heb me wat verkeken op de dimensies...
Als het gelukt is dan zet ik het in een Nieuw onderwerp. Ik houd jullie op de hoogte.

Wanneer je iets hebt weten te realiseren dan kun je het in een Nieuw onderwerp zetten, je bent welkom.

Groetjes
Ray

Piet

Bericht door Piet »

Goede dag

Wij hebben ons slaap kamer naar zolder moeten verplaatsen ivb met gezins uitbreiding nu we op zolder zitten twijvel ik of de balken die het punt dat dragen op zolder ook onze schommel zou kunnen dragen iemand een idee op dit zonder probleem kan

Albast bedankt

Ray
Site Admin

Bericht door Ray »

Hoi @Piet

Ben je in de gelegenheid een foto van je plafond te maken?

Mave

Bericht door Mave »

Toch zou ik ook met keilbouten oppassen. Ze zijn eigenlijk niet bedoeld om krachten te weerstaan in het verlengde van de bout maar haaks erop. Als je een flink gewicht aan de bout hangt loop je toch het risico dat je de bout langzamerhand als een kurk uit een wijnfles trekt. Misschien moet je eerder denken aan een chemisch anker als het gewicht flink wordt

Plaats reactie