Erotische fotoshoot

Fotoshoots zijn Fun!

“Ooohhh,.. dat wil ik al heel lang zo graag een keertje doen. Een gave erotische fotoshoot”. Dit is een alom gehoorde uitspraak van veel swingers. In je eentje, met zn tweetjes of met een groepje. En waarom ook niet,.. het is ook heel erg leuk om te doen.
Spannend voor jezelf, voor je partner en het is weer eens wat anders dan een avondje in de kroeg. En je houdt er nog wat leuks aan over ook. Maar vaak komen er samen met de voorpret ook meteen een heleboel vragen opdoemen. Wie moet dat dan doen? Hoe vind ik de juiste fotograaf? Hoe gaat dat in zijn werk?  Ben ik daar wel geschikt voor? Is het veilig? En wat kost dat?

Allemaal heel logische vragen waar op het antwoord voor de meeste mensen niet direct voorhanden ligt.

In de afgelopen jaren heb ik mij als fotograaf gespecialiseerd in erotische fotografie en al deze vragen heel vaak moeten beantwoorden. Vanuit dat oogpunt heb ik besloten al deze antwoorden eens op te schrijven en daarbij ook een blik te gunnen in de keuken van de fotograaf. Zo worden veel dingen al een stuk makkelijker te begrijpen en helpt het je wat meer beslagen ten ijs te komen in “het bos en de bomen verhaal”, wanneer je met de plannen rond loopt een fotoshoot te willen gaan doen.

Ik wens je veel plezier bij het lezen ervan.
GERT-JAN-VAN-NOORDEN-EAPH-02

 


 

Fotoshoots zijn Fun!

Voorop gesteld,… het uitgangspunt van een fotoshoot is dat het leuk moet zijn. Dat je er lol in hebt, dat het goed voelt en ieder werkt aan het gezamelijke doel een creatief proces in te gaan ten einde een mooi resultaat te krijgen. Hieronder heb ik een aantal dingen beschreven om rekening mee te houden en zeker kunnen bijdragen aan een goede sfeer en dito resultaat.

 

1. Twijfel

Eén van de meest gehoorde twijfels,.. ben ik wel mooi genoeg? Ben ik wel goed genoeg voor op de foto? Wel,.. laat ik je dit vertellen; De fantastische looks die je dagelijks in vooral reclame tegenkomt zijn, geenzins een maatstaf voor jezelf. Deze looks bestaan niet in het echt en zijn louter op commerciële basis kunstmatig gecreëerd met als enkel doel,… een product te verkopen.  Ik fotografeer mensen,.. mensen zoals ze zijn, maar wel met het doel ze zo goed mogelijk vast te leggen. Uiteindelijk ben ik als fotograaf degene die op het knopje drukt en dus bepaal hoe je op de foto staat. En,… mijn naam staat er onder en daar wil ik trots op zijn. Reken er dus maar op dat ik er dus heel erg goed mijn best voor doe om je met een mooi resultaat weer naar huis te laten gaan.

 

2. Wie is deze fotograaf?

Bij wie kom je terecht? Is deze fotograaf te vertrouwen en hoe kom je daar achter?
Dat is een logische vraag. Op het internet zijn vele fotografen te vinden en helaas zitten daar ook hele foute tussen. Voor een leek lijkt het onderscheid tussen een goede betrouwbare fotograaf en het spreekwoordelijke “enge mannetje met een camera” in eerste instantie moeilijk te maken, maar er zijn diverse manieren om er snel achter te komen met wie je te maken hebt.

– Werkt de fotograaf onder zijn eigen naam of heeft hij / zij een alias?
De ervaring leert dat wanneer een fotograaf onder zijn eigen naam werkt, deze al een stuk serieuzer overkomt en meestal niks te verbergen heeft. Wat is er op het internet te vinden onder deze naam? Google helpt je al snel een eind op weg. Over een gerenomeerd fotograaf zul je waarschijnlijk diverse artikelen vinden vanuit de media. Bv websites, social media, recenties, exposities, publicaties,.. etc.

– Hoe weet je of deze fotograaf goed is?
Dat gaat niet over smaak, maar over kwaliteit. Dat zijn twee verschillende dingen die je niet moet verwarren. Vraag aan de fotograaf in kwestie naar zijn portfolio, een goede fotograaf heeft zijn zaakjes, dus ook zijn portfolio, op orde.  Een portfolio bestaat niet uit 400 plaatjes van één fotoshoot die nagenoeg allemaal hetzelfde zijn, daarvan zijn er op bv Facebook legio te vinden. Een portfolio bestaat uit max 50 á 60 foto’s, geselecteerd en gevariëerd, hooguit 2 á 3 foto’s uit één shoot met trots en in stijl gepresenteerd. Stel jezelf hierbij de vraag: Hoeveel echt verschillende foto’s moet ik zien van deze fotograaf om er een oordeel over te kunnen vellen? Mijn antwoord op deze vraag; Hooguit 20! Bij twijfel of de foto’s in de betreffende portfolio wel echt door deze fotograaf zijn gemaakt,.. Google Image Search kan hierbij de helpende hand bieden.

– Vraag aan de fotograaf of hij je vtv een concept contract ter inzage kan sturen.
Elke serieuze fotograaf werkt met een contract waarin gezamelijk wordt vast gelegd onder welke voorwaarden en afspraken een samenwerking wordt aangegaan. Indien de fotograaf in kwestie geen gedegen portfolio of vtv een contract ter inzage kan overleggen, dan heb je reden genoeg om er niet mee in zee te gaan.  Mijn advies is dan,.. Niet Doen!

– Vraag recenties op.
Verreweg de meeste fotografen zijn actief op social media, vooral Facebook is daar een populair platvorm voor. Meestal staan er bij zijn / haar foto’s de namen vermeld van de modellen of derden waarmee is samengewerkt. Je kunt bij twijfel altijd meer informatie over de betreffende fotograaf opvragen bij deze mensen.
Spreekt het werk van de fotograaf je aan? Over smaak valt niet te twisten. Zoveel fotografen, zoveel stijlen, zoveel smaken. Ga hierbij op je gevoel af en stel jezelf daarbij de vraag of je in die stijl gefotografeerd wilt worden en of deze fotograaf kan maken wat jij mooi vindt.

– Wat gebeurt er met de foto’s?
Das een hele terechte vraag, zeker wanneer het jouw sexy foto’s betreft of wellicht nog stoutere dan sexy. Je wilt hoogst waarschijnlijk niet dat jij in je sexy outfit over het internet rond gaat. Er zijn een aantal manieren om een samenwerking met een fotograaf aan te gaan (zie het stukje “Betaald vs TFP” in hoofdstukje 9) maar ik ga er hier van uit dat het een privé fotoshoot betreft. En wat privé is moet privé blijven, onvoorwaardelijk! Geloof wat dat betreft nooit zomaar iemand op zijn blauwe ogen, maar maak hierover van te voren duidelijke afspraken die je in een wederzijds contract vastlegt.


3. Communicatie

Een goede voorbereiding is het halve werk,.. en dat begint al bij de communicatie vooraf. Ik zal nooit een fotoshoot ingaan zonder dat ik hier van tevoren ruimschoots aandacht aan heb besteed. Veelal gaat dat in eerste instantie via internet om daarna via de telefoon verder kennis te maken en dingen door te spreken. Dit is belangrijk,.. doorspreken wat je wilt, maar vooral ook wat je niet wilt en antwoord krijgen op de vanzelfsprekende vragen die je hebt. Wie is die fotograaf? Staan alle neuzen dezelfde kant op? Voelt het vertrouwd? Waar kom je terecht? Kan ik iemand meenemen? Wat gebeurt er met je foto’s? Het is belangrijk om met een vertrouwd en ontspannen gevoel je shoot in te gaan. Dat je weet dat het goed zit en je tijdens de dag zelf hier geen zorgen meer over hoeft te maken. En dat komt de sfeer tijdens de shoot en ook het eindresultaat zeker ten goede.

4. Iemand meenemen?

Het kan natuurlijk zijn dat je liever niet in je ééntje naar je shoot gaat en dat je iemand wilt meenemen. Zeker als het de eerste keer is. Dat kan altijd, gastvrijheid staat voorop, doch zitten daar wel een aantal haken en ogen aan die de moeite waard zijn om er even over na te denken.

– De persoon de je meeneemt zal zich er van bewust moeten zijn dat hij of zij niet echt veel te doen heeft deze dag en zich moet voorbereid op een lange zit.

– Denk er serieus over na of het voor jou niet in je nadeel kan werken als er gedurende de hele shoot iemand zit mee te kijken. Het shooten zelf is een creatieve spanning tussen model en fotograaf en de vraag is hierbij of je je op je gemak voelt met de aanwezigheid van een derde persoon. Het kan namelijk ook zo zijn ook de aanwezigheid van deze persoon je juist remt in je doen en laten en je jezelf juist vrijer voelt indien er niemand meekijkt.


5. Op de dag zelf, wat wel en wat niet?

Ok,.. je hebt de fotograaf gevonden waarbij je een goed gevoel hebt en de stap gezet om een dag te plannen voor je fotoshoot. Rete spannend natuurlijk. Dan breekt uiteindelijk die dag aan dat het gaat gebeuren. Om deze dag helemaal vlekkeloos te laten verlopen staan hieronder een aantal Do’s & Don’ts die in elk geval goed kunnen bijdragen om te feestvreugde te vergroten.

– Als je naar je fotoshoot gaat zorg er dan voor dat je fris en fruitig bent en maak het niet te laat de dag ervoor. Een fotoshoot is best intensief en als je de dag ervoor hebt gefeest dan ga je dat op een gegeven moment echt voelen gedurende de shoot en zeker ook zien in het eindresultaat.

– Kom naturel naar je shoot toe. Dat wil zeggen: Zonder make-up en zorg er ook voor dat je je haar los draagt en nog niet gestyled hebt. Dus niet in een staart of knot oid. Make-up en haar doe je ter plekke of wordt indien van toepassing voor je gedaan door een visagist.

– Zorg ervoor dat je geen strakke kleding aan hebt. Geen strakke broeken, geen bh, geen strakke sieraden of horloges, geen strak ondergoed etc. De reden waarom dit is?… Strakke kleding laat een “moet” achter in je huid die erg lang zichtbaar blijft. Het beste om te dragen als je naar je shoot toe gaat is een wijd huis- of joggingpak of een wijd zomerjurkje, in beide gevallen zonder ondergoed er onder.

– Altijd handig om mee te nemen: Je make-up spullen, badjas en pantoffels, diverse kledingsetjes en schoenen en eventuele rekwisieten.

– Zorg ervoor dat je op tijd bent, dat is belangrijk. Zeker wanneer er meerdere mensen bij betrokken zijn, is moeten wachten niet echt sfeerverhogend. Bijvoorbeeld een visagist kan daarna wel nog een afspraak hebben waar hij of zij op tijd aanwezig moet zijn.

EAPH - GERTJ AN VAN NOORDEN - PORTFOLIO - WEB 0167– Zorg er ook voor dat je er zelf ruim de tijd hebt. Plan bv geen strakke of belangrijke afspraken vlak na je shoot. Dit weerhoudt je toch onbewust meestal van rustig en ongedwongen zijn en creatief werken onder tijdsdruk resulteert maar al te vaak in afraffelen. Dat is zonde van de tijd en de moeite. Creativiteit kent geen tijd!

– De dag van je fotoshoot moet gewoon een leuk en gezellig feestje zijn. We beginnen altijd eerst met een gezellig bakkie, praatje, ff aan elkaar wennen en ik zorg er altijd voor dat er wat lekkers te eten en te drinken in huis is. Geen gehaast, geen gestress, geen geklok,.. ik neem er de tijd voor om ervoor te zorgen dat je met een eureka gevoel weer terug naar huis gaat. En geloof me,.. lekker relaxed zijn zie je voor zekerst terug in het eindresultaat.

 

6. De amateur vs de professional

Er bestaan veel verschillende vormen van fotografie en in dit geval beperk ik mij alleen tot de groep die zich bezig houdt met studiofotografie, want daar hebben we het hier over. In deze groep zijn veel mensen die zich daar mee bezig houden en dat varieerd van de 100% beginnende hobbyfotograaf tot aan de echte professional. En bij die laatste heb ik het in dit geval niet over de wel of niet geleverde kwaliteit, maar puur over de oorspronkelijke betekenis van dat woord. Professioneel betekent hier,.. de fotograaf die het voor zijn beroep
doet en er van moet leven. En geloof me maar,.. daar bestaan er maar heel weinig meer van. De hele sector beroepsfotografen is nagenoeg uitgestorven.

– De amateurfotograaf: Ga naar de winkel,.. koop een camera en wat lampjes en maak niet gehinderd door een grote hoeveelheid onkunde een Facebookprofiel aan en voila,.. je bent fotograaf. De kosten hiervoor zijn beperkt. Een simpele camera heb je al voor,.. pak ‘m beet,.. € 500,- , een setje Peppie en Kokkie flitsers op waaiboom statieven al voor € 125,- en de de basic software is gratis.

Het uitbreiden van deze beginnersset gaat in eurootjes met forse stappen omhoog. Geheel volgens de commerciële verkoopstrategie van de fabrikant is een basis set goed betaalbaar, maar ga je je setje uitbreiden en toebehoren kopen, dan betaal je ineens de hoofdprijs. In hoeverre je zelf de wensen hebt qua uitbreiding is aan ieder op zich. Maar dat het veel geld kost is een feit.

EAPH - GERTJ AN VAN NOORDEN - PORTFOLIO - WEB 0187– De professionele fotograaf: Het andere uiterste is het uitoefen van het beroep fotograaf in de zin van dat je er van moet leven. Beroepsfotografen in loondienst, daar wil het hier niet eens over hebben, want die bestaan zo goed als niet. De meeste profie fotografen zijn zelfstandig, in welke bedrijfsvorm dan ook. En daar gelden, net als voor elke andere zelfstandige, in welke beroepsgroep dan ook, dezelfde regels, wetten en bedrijfsvoering. En het belangrijkste punt hierin is dat je genoeg omzet moet draaien, anders heb je simpelweg niks te eten of je gaat failliet.

De kosten voor een beetje profie studio zijn echt niet weinig. Wil je op professioneel niveau een studio beginnen, dan zit je toch al snel aan het investeren van een beginkapitaal van € 50.000,- wat al heel snel kan oplopen tot een veelvoud daarvan. En dan heb ik het hier echt niet alleen maar over een camera en een paar lampjes, maar over een complete studio inrichten. Daarbij is inbegrepen het koffiezetapparaat, de kleedkamer, de deurmat, het gevelbord, de visitekaartjes, de website, het kantoor, de douche, zithoek, de koelkast, rekwisieten, huishoudtrapje, computers en software licenties, de elektrische installatie, een enorme berg hardware en bekabeling en de magazijnstellingen om de materialen in op te bergen.
Hierbij heb ik nog niet meegerekend de kosten en tijd die je moet investeren in educatie, want ook voor fotograaf zijn, daar moet je een hoop voor leren. Naast dat deze investering moet worden terugverdiend, meestal gepaard met de rente voor een lening die je hiervoor hebt afgesloten, zijn er ook nog de vaste lasten. Huur van een pand, gas-water-licht, reclame- en pr-kosten, boekhouder, lidmaatschap van iets, communicatiekosten, auto (indien nodig), afschrijving, etc. etc.

Laten we dan een voorzichtig voorbeeldbedrag nemen, bij elkaar heb je dan een vaste lastenpost van € 1.000,- per maand,… exclusief btw. En dan heb je nog niks gegeten. Laten we voor het gemak een bedrag van € 3,000,- bruto per maand nemen als basis inkomen wat je moet genereren om van te leven. Een simpel rekensommetje leert ons dan dat je dus per maand € 4.000,- moet omzetten om je bedrijf gezond te houden. We houden een basis van een 40-urige werkweek aan, waarvan er pak ‘m beet slecht 25 uren in zitten van effectieve tijd die gefactureerd kan worden. Dat houdt dus in dat je in deze 25 uur per week, 100 uur per maand deze € 4,000 aan omzet moet draaien, waarbij je dan uitkomt op een uurtarief van € 40,- p.u. ex btw.

Maar dan zijn we er nog niet helemaal,… vaak brengen klussen namelijk ook nog directe kosten met zich mee. Voorbeelden: Transport van materiaal wanneer je op locatie gaat shooten (de kosten van het transporteren en opbouwen van de hele set op locatie, en vise versa, kunnen al snel € 250,- zijn), verbruiksmaterialen voor bv decor en of rekwisieten, inhuur personeel of materiaal etc etc.
In dit geval kan het dus zo zijn dat ff een fotootje maken zomaar € 1.000,- kost.

Voorbeeld opbouw decor tot eindshot

Voorbeeld opbouw decor tot eindshot

7. Wat betreft mijn eigen werkwijze

Ieder weldenkend mens, uitzonderingen daar gelaten, zal een dergelijk
offerte meteen deleten wanneer ze op zoek zijn naar een fotograaf om zich te laten fotograferen, losgelaten of dat nu voor je swingers profiel is of als familieportret-verjaardagskadootje voor oma voor aan de muur.
Maar wat dan wel, vraag je je dan waarschijnlijk af. Wel,.. in de jaren dat ik fotografeer is er nogal wat veranderd. In mijn begintijd was fotograaf zijn een beroep wat je niet zomaar ff deed. Er waren toen nog geen goede camera’s met een P standje, je moest zelf de keuze maken welke negatieffilm je zou gaan gebruiken en welke je zelf nadien moest gaan ontwikkelen en afdrukken in je eigen doka. Heden ten dagen zijn er in dit digitale tijdperk een hoop dingen veel simpeler geworden. Althans,.. daar heeft het de schijn van. Het lijkt idd zo simpel,.. je koopt een digitale camera, zet m op het P standje, drukt op het knopje en hoppa,.. je hebt een foto. In het beginsel is dat idd ook zo, doch ben je daarmee dan nog geen fotograaf. Al geven veel mensen met een camera zich er wel voor uit.

 

EAPH - GERTJ AN VAN NOORDEN - BEHIND THE SCENES - WEB 01118. Alleen maar even op het knopje drukken…?

In technische zin is het er eigenlijk helemaal niet makkelijker op geworden,.. sterker nog, zelfs moeilijker. Een fotograaf schiet geen plaatjes,.. een fotograaf maakt beeld. Dat beeld creëert hij of zij dmv de technieken die beschikbaar zijn. Goede toetsvraag hierbij is altijd: Is het beeld geworden zoals je het in je hoofd had en,… zou je dat beeld nog een keertje precies hetzelfde kunnen maken? Dat typeert een fotograaf die zijn vak beheerst.
Over mijzelf? Ik zal je verklappen,.. een beetje fotoshoot daar gaat minimaal 15 uur werk in zitten. En dan beperk ik mij nu bij deze uitleg alleen tot het fotograferen in opdracht. De shoots die ik doe voor mijn portfolio, dus mijn eigen vrije werk, dat is een heel ander verhaal.
Het fotograferen in opdracht begint al bij het eerste contact / aanvraag. Communicatie hierin is heel belangrijk, wat willen deze mensen en vooral wat willen ze niet. Voorbeelden heen en weer mailen, ideeën uitwerken, telefoongesprekken voeren, afspraken en contracten maken en een datum plannen.
Volgende stap is, nadat de creatieve ideeën zijn uitgewerkt, die set op te bouwen. Ik beperk mijzelf niet tot enkel een achtergrondrolletje. Dat heb ik vroeger weleens gedaan,.. conclusie,.. saai! Kun je weinig mee, sfeerloos en hooguit te gebruiken voor bv een snel portretje of pasfoto. De omgeving / decor / achtergrond en rekwisieten zijn een zeer belangrijke factor in het beeld. Dat bepaald immers een groot deel van de sfeer.
Het licht,.. waarschijnlijk het belangrijkste. Ook daar beperk ik mij niet tot twee flitsertjes. Sterker nog, ik gebruik helemaal geen flitsers, maar alleen maar conventioneel licht. Ik heb 15 jaar in de showbizz gewerkt en tijdens die periode ook veel theater gedaan waarbij ik veel heb geleerd wat betreft het werken met licht. Het uitlichten van een set is veel werk. Kisten vol met lampen / kabels / hardware, een woud van statieven en vele soorten grote reflectieschermen staan er in mijn magazijn ter beschikking. En dat moet allemaal worden opgebouwd en gesteld.
Wanneer de hele set staat, klaar is voor gebruik en ik ook de digitale voorbereidingen gedaan heb, zijn we alweer wat uurtjes verder en dan gaat de deurbel. Het eerste persoonlijke contact is hierbij nu heel belangrijk. Zeker wanneer het een shoot betreft waarvoor de meeste mensen bij mij komen. Dat is vaak toch nog wat onwennig en privé. Taak in deze,.. rustig aan,.. breek het ijs, maak het gezellig en zorg ervoor dat de mensen zich thuis en op het gemak voelen. Bakkie, koekje, wijntje, biertje, broodje, soepie,.. etc. En dan omkleden, optutten, giechelen, twijfelen en dan zijn we er klaar voor.

En nu,.. Ja nu,.. nu gaan we pas op het knopje drukken. Met tussenposen setje 1,.. ff pauze,.. setje 2 ff pauze,.. etc etc. De effectieve tijd dat ik hier echt op het knopje aan het drukken ben is bij elkaar opgeteld hooguit twee uurtjes. Meer hoeft en kan ook niet. Ten eerste omdat de mensen die zich laten fotografen dat niet volhouden en ten tweede moet je als echte fotograaf toch wel in staat zijn om in twee uurtjes tijd een serie goede foto’s te kunnen schieten. En dat gaat echt niet van de rateldeklikerdeklikklik. Ik druk heel selectief op dat knopje en als ik in die twee uurtjes tijd 80 foto’s schiet dan is dat al veel. Meer is ook niet nodig, niemand is gebaat bij 200 foto’s van hetzelfde.
Zo,.. dus nu hebben we het “Knopje Drukken” gehad. De mensen gaan weer naar huis en ik ga beginnen met de bende op te ruimen, de set af te breken, de foto’s in te laden, selecteren, bewerken, weer selecteren, en uiteindelijk te versturen.

Wat betreft het selecteren en bewerken,.. ja ook dat kost tijd. Dat is natuurlijk ook wel afhankelijk van wat ik aan het maken ben,.. maar bij een gemiddelde shoot lever ik 15 tot 20 digitale bestanden, zowel als HiRes print versie en als Low-Res webversie. Voor de selectie, het bewerken  en versturen kun je gemiddeld 20 minuten tot een half uurtje per foto rekenen.

Laatste stukje tijd,.. als standaard veiligheidsprotocol,.. ff bellen naar de persoon in kwestie om te checken of het opgegeven emailadres klopt. Stel je voor zeg,.. dat jouw ondeugende foto’s in iemand anders’ mailbox terecht komen.
Zo,.. en nu ben ik dus klaar met de shoot.

 

9. Wat kost dat dan?

Dat is niet zo 1 2 3 te zeggen. Er zijn er die doen het voor niks, er zijn er die doen het voor een paar tientjes. Er zijn ook gefrustreerde mannetjes die met het zweet onder hun armen graag betalen om een blote vrouw voor hun camera te zien en zich als volwaardig lid van “De KlikBende”, zonder te kijken, helemaal suf staan te drukken op dat knoppie. De algehele tendens is dat het steeds minder mag gaan kosten en mensen het voor steeds minder willen hebben, liefst zelfs gratis. Maar,.. hoe goedkoper je jezelf aanbiedt,.. des te meer je jezelf uit de markt prijst.  Jaja,.. dat kan idd ook,.. aan de onderkant van het tarief.

Ondanks het feit dat ik in deze tak van sport geen commerciële fotograaf ben, heb ik hier nooit aan meegedaan,.. kijk wel link uit.  Hoe goedkoper de anderen steeds werden, des te meer ik ben gaan vragen. Ik geef eerlijk toe, ik ben echt niet de goedkoopste,.. waarschijnlijk zelfs één van de duurdere, maar ik weiger mezelf in de uitverkoop te zetten, dat zou mijn trots en eigenwaarde echt teniet doen. Als je iets goeds levert en mensen daar blij mee kan maken, dan hoort daar ook wat tegen over te staan. Zeker als je ook nog een beetje geloofwaardig wilt over komen.

– Betaald vs TFP In grote lijnen zijn er 3 verschillende manieren om een samenwerking van een model met een fotograaf aan te gaan. En met “model” bedoel ik hier de persoon die zich laat fotograferen, ongeacht of hij / zij super profie en ervaren is of dit voor de fun voor de eerste keer eens doet.

– 1 Fotograaf betaalt het model:  Over het algemeen bepaalt de fotograaf dan wat en hoe hij / zij wil fotograferen. Deze manier van samenwerken wordt meestal door de (semi) professionele fotografen gedaan

– 2 Model betaalt de fotograaf:  De fotograaf werkt dan in opdracht van het model en maakt dan wat het model graag wilt. Meestal gebeurt dat in overleg.

– 3  Op basis van TFP: TFP is een afkorting die staat voor Time For Prints. Dat houdt in het kort in dat het model en de fotograaf een samenwerking aan gaan op basis van de gesloten beurs. Een vorm van wederdienst dus. De fotograaf kan deze foto’s dan gebruiken voor zijn / haar portfolio en het model kan hetzelfde doeleinde hebben of doet het louter voor de fun. In het analoge tijdperk kreeg het model de echte afdrukken op papier, in het digitale tijdperk waarin we nu leven wordt meestal volstaan met de digitale bestanden. Deze vorm van samenwerking is erg populair omdat het met gesloten beurs gaat en beiden er wat leuks aan over houden.

 

10. Tot slot

EAPH - GERTJ AN VAN NOORDEN - PORTFOLIO - WEB 0279Ik hoop dat na het lezen van dit alles er het één en ander duidelijk is geworden en het je kan helpen met zoeken naar de juiste fotograaf. Beslagen ten ijs komen neemt van te voren al een hoop twijfels weg en het geeft vaak al antwoorden op de vragen die je hebt. Want zoals ik in het begin al vertelde,.. een fotoshoot doen is fun en dat moet zo blijven.

Hieronder staan nog een aantal linkjes die best leuk zijn om eens te bekijken. Have Fun Watching!
Met vriendelijke groet
Gert Jan van Noorden

Mijn website:  www.eaph.nl

 

Een aantal leuke fimpjes, (full screen in HD bekijken):

MAAS meets EAPH

A Snap of EAPH

Wet Dreams

The Jean Doll

En voor de mensen die Facebook hebben: https://www.facebook.com/gertjan.vannoorden

2 Responses

  1. Pieter schreef:

    Beste Gert Jan,
    Ik wil mijn vriendin een erotische fotoshoot kado doen.
    Kun je me een grove indicatie geven van waar ik qua kosten bij jou op zou moeten rekenen voor een basic erotische fotoshoot?
    Heb je eventueel vrijdagochtend 15 april tijd hiervoor?
    Mvg,
    Pieter

  2. Ray en Anita schreef:

    Beste Pieter, ik heb je bericht doorgestuurd aan Gert Jan. Hij neemt contact met je op via de email. Groetjes Ray

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.